چهارشنبه 11 ارديبهشت 1403

مناسبت


فرم تمدید کارت مربیگری












یادداشتهای المپیکی
قهرمان پروري، زير سايه جنبه هاي تفريحي اسكي

تجربه المپيک زمستاني در فراسوي نگاه به همه رويدادهاي ورزشي، داراي ويژگي هاي خاصي است که اين رقابت ها را متمايز از ديگر مسابقه ها مي کند؛ ورزش در فصلي که متعلق به سرما و زمستان است و رقابت قهرماناني که زادگاه آنها در کوهستان هاي پوشيده از برف است. با نگاهي گذرا مي توان دريافت استقبال مردم جهان در دنبال کردن رويدادهاي المپيک زمستاني آنچنان است که رقيب سختي باشد براي ديگر رقابت هاي مشابه.
در فاصله چند روز تا برگزاري المپيک زمستاني در سوچي روسيه جنب و جوش و هياهو پيرامون ورزش هاي زمستاني به اوج خودش رسيده تا همه کشورها با قدرت نمايي ورزشکارانشان سهم بيشتري در صيد مدال ها داشته باشند. اما سهم ايران از اين آوردگاه بزرگ ورزشي چيست؟ اساسا ايران به عنوان يک کشور گرم و خشک مي تواند فقط به حضور اکتفا کند يا اين که به فراخور وسعت نام ايران طلب مي کند با نگاهي ديگر براي آن برنامه ريزي کرد.
آنچه مسلم است اين که اسکي و ورزش هاي زمستاني متعلق به اروپايي هاست و سهم آسيا و آفريقا و اقيانوسيه از کل مدال هاي توزيع شده در اين بازي ها به 2 درصد هم نمي رسد. نيازهاي سخت افزاري، فرهنگ پرداختن به اين رشته و هزينه هاي احداث پيست ها و زيرساخت ها همه و همه عواملي است که تا اندازه اي دايره سهم جهاني را در اين ورزش ها معطوف به قلب اروپا و رشته کوه هاي آلپ کرده است.
با اين حال ورزش هاي زمستاني هيچ گاه در کشورمان در اولويت توجه نبوده و بسياري با آن بيگانه هستند. شايد به تعبيري نگرفتن مدال رنگين در جهان و المپيک اين ورزش را از کانون توجه عموم مردم دور کرده باشد. در ايران نگاه به اسکي بيشتر جنبه تفريحي دارد و استقبال از اين حيث فراوان است؛ اما قهرمان پروري هميشه در سايه آن به فعاليت ادامه داده است.
اسکي ايران با عبور از سال ها تجربه و قدمتي بيش از 70 سال مي تواند چهره جديدي از خود در ميادين بين المللي و جهاني به نمايش گذارد. توفيقات اين چند سال اخير اسکي بازان کشورمان مبين اين واقعيت است که بايد براي تثبيت جايگاه و رقابت با حريفاني که سال ها در اين ورزش قدمت طولاني دارند با نگاه و ديدي فراتر به دنبال آن رفت. نبايد از اين نکته غافل شد که طي يک دهه گذشته با سرمايه گذاري روي جوانان شاهد اتفاقات خوبي در اين رشته بوديم. همچنين توسعه هر ورزشي همچنان محصول ايجاد زيرساخت هاست. توسعه زيرساخت ها هم نياز به سرمايه گذاري کلان دارد که فقط با ورود بخش خصوصي، حمايت وزارت ورزش و جوانان و همراهي دولت ميسر خواهد شد.

تاريخ  ارسال:سه شنبه 15 بهمن 1392 - 11:01

کد:26819-1403



گزارش تصويري

 کليه حقوق خبری و تصويری سايت متعلق به هيئت اسكي استان تهران می باشد.