جمعه 6 ارديبهشت 1403

مناسبت


فرم تمدید کارت مربیگری












کمیته پژوهش و تحقیقات هیئت اسکی استان تهران
انتخاب صحیح لوازم اسکی

انتخاب صحیح لوازم اسکی
(بخش اول)
مقدمه:
ضرورت انتخاب صحیح لوازم اسکی با توجه به ویژگی های سنی، جنسیتی ، مهارتی و حتی خصوصیت های آناتومیکی اسکی بازان برای اجتناب از آسیب های جسمانی ، اعمال صحیح تکنیک ها و همچنین افزایش درجه بهره وری بیومکانیک اسکی اجتناب ناپذیر بوده و هنگامی اسکی بازان قادر خواهند بود در مسیر پیشرفت قرار گیرند که از بالاترین درجه هماهنگی با لوازم خود(بعنوان یک واحد حرکتی) برخوردار باشند.شاید به جرات بتوان گفت که کفش های اسکی از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و ضمن محافظت از آسیب های احتمالی ، نقشی ارزنده در انتقال فرامین حرکتی اسکی باز به چوب های اسکی خواهند داشت لذا بعنوان آغازی بر سلسله مباحث آموزش چگونگی انتخاب درست لوازم اسکی قصد داریم شما عزیزان را با فصل اول این مجموعه آشنا سازیم.
فصل اول:چگونگی انتخاب صحیح کفش اسکی
-عوامل تاثیر گذار در انتخاب کفش اسکی
1-جنسیت،سن،قدرت عضلانی و آمادگی جسمانی
2-سطح توانایی ، مهارت
4-ویژگی های محل اسکی(تمامی ویژگی های مربوط به محل اسکی کردن اعم از نوع برف ، عوارض زمین شناختی و ...)
3-ویژگی های آناتومیکی بخش جلوی پا (پنجه پا) ، مچ و ساق بجهت اسکلتی و عضلانی
5-ویژگی های آناتومیکی کف پای اسکی باز (کف پای صاف و...)
6-اندازه و سایز پای اسکی باز
7-flexیا انعطاف پذیری کفش اسکی (منظور انعطاف پذیری کفش اسکی در برابر فشار وارده از طرف مچ و بخش بالای مچ)
8-سبک و نوع اسکی(مسابقه ای ، آزاد و ...)
البته موارد دیگری نیز وجود دارد که بیشتر در حوزه ارتقاء توان بیومکانیک اسکی بازان مطرح شده و کاربردهای معمول را ندارند.
-ویژگی های جنسیتی و سنی تاثیر گذار در انتخاب کفش اسکی
با توجه به تفاوت های آناتومیکی قسمت ساق پا ، مچ ، بخش میانی ، جلویی و عقبی پای مردان ، زنان و کودکان طراحی کفش های اسکی نیز با در نظر گرفتن این ویژگی های آناتومیکی متفاوت خواهد بود.
1-تفاوت های کفش اسکی مردان و زنان
1-در مردان بخش پنجه پا عریض تر بوده لذا کفش اسکی مردان در بخش جلویی نسبت به زنان می بایست پهن تر باشد.
2-ناحیه ساق پا در مردان بلند تر از زنان است لذا ساق کفش اسکی (به این بخش از کفش اسکی cuff گفته می شود)در مردان بلندتر خواهد بود.
3-در زنان عضلات ناحیه ساق (دوقلو و سولئوس) کوتاه تر و پایین تر بوده و همچنین مچ پای زنان نسبت به مردان کوچک تر است لذا ناحیه مچ کفش اسکی زنان می بایست باریک تر از مردان بوده و همچنین تغییراتی در ساق کفش اسکی مختص زنان نسبت به مردان می بایست وجود داشته باشد.
4- در زنان نزدیکی زانوها بیشتر از مردان دیده می شود(درجات خفیفی از genu valgum)لذا طراحی و تنظیمات مربوط به ساق کفش اسکی نیز می بایست با توجه به این ویژگی متفاوت از مردان باشد.
5-با توجه به ویژگی های بافتی نواحی ساق و پا در زنان ، می بایست پوشش داخلی کفش اسکی زنان بگونه ای باشد تا آسیب خاصی بجهت اعمال فشار بر روی بافت نرم ایجاد نشود.
6-بواسطه شکل خاص لگن خاصره در زنان مرکز ثقل زنان کمی به سمت عقب متمایل است لذا کفش های اسکی در زنان می بایست برای جبران این موضوع از ویژگی خاصی برای بردن مرکز ثقل به جلو برخوردار باشند، البته این موضوع از طریق بالا بردن پاشنه پا نسبت به سطح افق و تمایل به جلو امکان پذیر می باشد.
7-شکل پای زنان یکنواخت تر از مردان بوده و اختلاف بخش جلوی پا با بخش های میانی و پشتی کمتر است.
8-قدرت عضلانی در اندام تحتانی بانوان اسکی باز در مقایسه با آقایان کمتر بوده و لذا انعطاف پذیری کفش اسکی در خانم نسبت به آقایان تفاوت داشته و نتیجتا می بایست از flex پایین تر نسبت به آقایان استفاده نمایند.
2-ویژگی های کفش اسکی در کودکان
در کودکان با توجه به ویژگی های خاص آناتومیکی زیر:
1-باریک بودن پا (بخش های جلوی پا/میان پا و بخش عقبی پا)
2-قدرت عضلانی و بافت عضلانی کم
3-مچ کوچکتر
4-ساق کوتاهتر
انتخاب کفش اسکی نیازمند دقت خاص بوده و از کفش هایی می توان استفاده نمود که با توجه به خصوصیات یاد شده طراحی شده باشد.لازم به ذکر است با توجه به شباهت های آناتومیکی پای کودکان و زنان در بعضی موارد دیده می شود که بجهت صرف هزینه های کمتر بعضی از بانوان اسکی باز از کفش کودکان استفاده می کنند ، بیاد داشته باشید در کل خصوصیات کفش اسکی بانوان هرچند بجهت آناتومیکی با کودکان تا حدی یکسان می باشد (باریکی پا.کوتاهی ساق،مچ باریک و ...)ولی می بایست از این امر اجتناب شود(انعطاف پذیری زیاد کفش اسکی کودکان موجب ایجاد دردهای عضلانی در پای بانوان استفاده کننده از این کفش ها خواهد شد) البته در بعضی از موارد در صورتی که وزن زنان کمتر از 50 کیلوگرم باشد می توانند از کفش اسکی کودکان استفاده کنند ولی قطعا عمومیت ندارد.
لطفا برای اطلاع از چگونگی باز و بسته کردن صحیح اتصالات (سگگ ها و تسمه نواری یا قدرتی)در کفش اسکی برای جلوگیری از آسیب های جسمانی ، افزایش قابلیت های حرکتی و همچنین آشنایی با قسمت های مختلف کفش اسکی پوستر آموزشی را دانلود فرمایید.
تهیه و تنظیم دکتر محمد موحدی
رئیس کمیته پژوهش و تحقیقات هیئت اسکی استان تهران
منابع:
http://www.skis.com
http://www.mechanicsofsport.com/
http://www.epicski.com
http://www.edgeandwax.co.uk

دانلود پوستر آشنایی با بخش های مختلف کفش اسکی:.....

تاريخ  ارسال:سه شنبه 20 آبان 1393 - 14:52

کد:26912-1403



گزارش تصويري

 کليه حقوق خبری و تصويری سايت متعلق به هيئت اسكي استان تهران می باشد.