پنجشنبه 5 ارديبهشت 1403

مناسبت


فرم تمدید کارت مربیگری












گزارش تحليلي خبرگزاري ايسنا از پيشنهاد ايران براي ميزباني بازيهاي آسيائي زمستاني
شانس بالای ایران برای میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی 2021 با یک تبصره

هفته گذشته و در جریان سفر هیاتی بلندپایه از شورای المپیک آسیا به تهران، وزیر ورزش و جوانان پیشنهاد برگزاری بازی‌های آسیایی زمستانی را به رییس این شورا اعلام کرد.


محمود گودرزی در دیدار خود با شیخ احمد الصباح از آمادگی ایران برای برپایی بازی‌های آسیایی زمستانی در ایران خبر داد و به صورت رسمی پیشنهاد خود را این میزبانی به شیخ احمد داد.


به گزارش خبرنگار ورزشی ایسنا، بدست آوردن میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی اتفاقی مهم برای ورزش ایران به شمار می‌آید و اگر ایران بتواند میزبانی این بازی‌ها را در سال 2021 بدست بیاورد، یکی از مهم‌ترین میزبانی‌های ورزشی ایران در طول سالهای اخیر رخ می‌دهد.


در ادامه نگاهی داریم به شرایط ایران برای بدست آوردن میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی و اینکه آیا ایران می‌تواند میزبانی این بازی‌ها را بدست بیاورد؟


در حال حاضر شش پیست دیزین، شمشک، دربندسر، توچال، آبعلی و خور در نزدیک تهران حضور دارند و در این بین پیست‌های دیزین و شمشک از شرایط خوبی برای میزبانی رقابت‌های بین المللی برخوردار هستند.

این دو پیست با داشتن هتل‌هایی با شرایط خوب و همچنین پیست‌های مناسب دو گزینه اصلی میزبانی اسکی بازان کشورهای مختلف در ایران باشند. شمشک و دیزین تا کنون میزبانی رقابت‌های زیادی را در عرصه بین‌المللی برعهده داشته‌اند.


در حال حاضر میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی فقط بین چهار کشور چین، کره‌جنوبی، ژاپن و قزاقستان دست به دست شده و گرفتن این میزبانی توسط ایران یک تابو شکنی در ورزش‌های زمستانی آسیا به شمار می‌آید.


این رقابت‌ها در سال 2017 در شهر ساپاروی ژاپن برگزار می‌شود و برای سال 2021 هنوز از سوی هیچ کشوری پیشنهاد رسمی برای میزبانی داده نشده و ایران تنها کشوری است که برای میزبانی این بازی‌ها اعلام آمادگی کرده است.


در بازی‌های آسیایی زمستانی هشت رشته حضور دارند که شامل اسکی آلپاین، اسکی صحرانوردی، اسکی سبک آزاد، اسنو برد، اسکیت روی یخ سرعت مسافت کوتاه، اسکیت روی یخ سرعت مسافت بلند، پاتیناژ مردان و پاتیناژ زنان می‌شود.


در میزبانی ایران برای بازی‌های آسیایی زمستانی، پیست‌های اسکی دیزین و شمشک می‌توانند میزبانی رقابت‌های اسکی و اسنوبرد را برعهد بگیرند و سالن 12 هزار نفری آزادی نیز با قابلیت تبدیل شدن به سالن پاتیناژ برای پاتیناژ و اسکیت روی یخ مناسب است.


این سالن آخرین بار در سال 84 به پاتیناژ تبدیل شد و امکانات خوبی برای تبدیل به سالن اسکیت روی یخ را دارد. دارا بودن دستگاه‌ها یخ ساز باکیفیت یکی از ویژگی‌های قابل توجه این سالن برای میزبانی رقابت‌های پاتیناژ است.

یکی از مشکلات مطرح در گرفتن میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی از سوی ایران شاید برگزاری رقابت‌های پاتیناژ بانوان باشد که در ایران امکان برگزار آن به صوت عمومی وجود ندارد.

البته با توجه به تبصره‌ای که دراین زمینه وجود دارد، ایران می‌تواند این رشته را در دوره‌ای که میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی را بر عهده دارد، حذف کند. برای مثال قزاقستان در سال 2011 به دلیل نداشتن ورزشکاری در رشته اسنوبرد، این رشته را از بازی‌های آسیایی زمستانی حذف کرد و ایران نیز می‌تواند با همین روش و به دلیل آنکه ورزشکاری در رشته پاتیناژ بانوان ندارد، این ماده را حذف کند.

البته در این میان نقش بخش خصوصی برای میزبانی بازی‌ها‌ی‌ آسیایی زمستانی بسیار مهم و قابل توجه است. دولت می‌تواند با فراهم آوردن شرایط مناسب برای بخش خصوصی زمینه سرمایه‌گذاری را برای بازی‌های آسیایی زمستانی مهیا کند. به نظر می‌رسد نظر مساعد وزارت ورزش و جوانان برای میزبانی این رقابت‌ها می‌تواند شرایط را برای حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کند.

در نهایت آنکه میزبانی رقابت‌های ورزشی یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند از نظر سیاسی برای ایران جنبه برد- برد داشته باشد. امید است با همراهی و همکاری بخش‌های مختلف، ایران بتواند در سال 2021 میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی را بر عهده بگیرد.
عكس : بهره برداري از سالن يخي 12 هزار نفري آزادي در سال 1384 با برخورداري از استانداردهاي جهاني

تاريخ  ارسال:دوشنبه 18 خرداد 1394 - 13:55

کد:26979-1403



گزارش تصويري

 کليه حقوق خبری و تصويری سايت متعلق به هيئت اسكي استان تهران می باشد.