جمعه 6 ارديبهشت 1403

مناسبت


فرم تمدید کارت مربیگری












گزارش تحليلي روزنامه ايران ورزشي از پيشنهاد ميزباني بازيهاي آسيائي زمستاني
رقابت ایران با میزبانان سنتی/سرنخ شیخ‌احمد را جدی بگیرید

حضور اعضای هیات اجرایی شورای المپیک آسیا در تهران و گفت‌وگوی رو در رو با آنها فرصتی را فراهم کرد تا وزیر ورزش و جوانان پیشنهاد برگزاری بازی‌های آسیایی زمستانی را به رییس این شورا اعلام کند. اتفاقی که حالا از سوی مسوولان فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی جدی گرفته شده است و نمی‌خواهند به سادگی از این پیشنهاد بگذرند. چرا که مسوولان این فدراسیون معتقدند توانایی میزبانی رقابت‌هایی همچون بازی‌های آسیایی زمستانی را دارند.
رقابت‌هایی که در صورت اعلام رضایت شورای المپیک آسیایی بزرگترین میزبانی خواهد بود که به نام ایران بعد از انقلاب اسلامی زده می‌شود. رقابت‌هایی که با حضور 45 کشور آسیایی برگزار می‌شود و از میان این کشورهای آسیایی 15 تیم با نفرات کامل در این تورنمنت آسیایی شرکت می‌کنند اما در این میان یک سوال وجود دارد؛ آیا فدراسیون اسکی به لحاظ سخت‌افزاری امکانات لازم برای میزبانی چنین رقابت‌هایی را دارد؟ بازی‌های زمستانی آسیایی در دو بخش کوهستانی و سالنی برگزار می‌شود.
در بخش کوهستانی این رقابت‌ها در حال حاضر شش پیست دیزین، شمشک، دربندسر، توچال، آبعلی و خور در نزدیکی تهران وجود دارد که از بین این پیست‌ها، دیزین و شمشک و دربندسراز شرایط خوبی برای میزبانی رقابت‌های بین‌المللی برخوردار هستند.
البته این دوپیست (دیزین و شمشک)نیز برای برگزاری رقابت‌هایی در حد بازی‌های زمستانی به تجهیز برخی لوازم نیاز دارند اما در مجموع و با توجه به هتل‌هایی که در این دو پیست وجود دارد شرایط را برای میزبانی رقابت‌های بین‌المللی فراهم کرده است اما در رشته‌های سالنی نیز سالن 12 هزار نفری آزادی با تجهیز می‌تواند میزبان بازی‌های آسیایی باشد و رقابت‌های اسکیت روی یخ را برگزار کند.
در بازی‌های آسیایی زمستانی هشت رشته حضور دارند که شامل اسکی آلپاین، اسکی صحرانوردی، اسکی سبک آزاد، اسنو برد، اسکیت روی یخ سرعت مسافت کوتاه، اسکیت روی یخ سرعت مسافت بلند، پاتیناژ مردان و پاتیناژ زنان می‌شود. یکی از مشکلات مطرح در گرفتن میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی از سوی ایران شاید برگزاری رقابت‌های پاتیناژ بانوان باشد که در ایران امکان برگزاری آن به صورت عمومی وجود ندارد. البته مسوولان فدراسیون امیدوارند که با مجاب کردن اعضای شورای المپیک آسیا رقابت‌های پاتیناژ بانوان را در سالی که ایران میزبان است حذف کنند. چرا که این حق برای میزبان محفوظ است و با توجه به تبصره‌ای که در این زمینه وجود دارد، ایران می‌تواند این رشته را در دوره‌ای که میزبانی بازی‌های آسیایی زمستانی را بر عهده دارد، حذف کند.
با این شرایط ایران ابزارهای لازم و مقدماتی را برای پیگیری میزبانی بازی‌های زمستانی در اختیار دارد. میزبانی که تاکنون تنها بین چهار کشور چین، کره‌جنوبی، ژاپن و قزاقستان وجود داشته و حالا ایران هم خود را میان این میزبانان سنتی قرار داده است. البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست و تا تایید نهایی واگذاری این میزبانی مسیر زیادی مانده است. در واقع می‌توان گفت شیخ‌احمد رییس شورای المپیک آسیا بعد از پیشنهاد وزیر ورزش سرنخ را به ایران داده است حالا پیگیری و رسیدن به انتهای این مسیر به توانایی و قدرت پیگیری مسوولان ورزش کشورمان بستگی دارد. مسیری که برای رسیدن به مقصد نهایی آن باید همه دست به دست هم بدهند و این موضوع مطرح شده را در میانه راه رها نکنند.
آمنه سلیمانی روزنامه ايران ورزشي 6 خرداد

تاريخ  ارسال:دوشنبه 18 خرداد 1394 - 13:56

کد:26980-1403



گزارش تصويري

 کليه حقوق خبری و تصويری سايت متعلق به هيئت اسكي استان تهران می باشد.