شنبه 7 ارديبهشت 1403

مناسبت


فرم تمدید کارت مربیگری












در آستانه فصل اسکی
10 توصیه ضروری برای حضوری پر نشاط و کاهش صدمات جسمانی در آغاز فصل اسکی

هر ساله بعد از فصل اسکی فاصله زمانی تا شروع مجدد فعالیتها در فصل جدید برای ورزشکاران این رشته لازم است تا با آمادگی جسمانی بیشتری به این رشته ورزشی بپردازند .
از این رو هیئت اسکی استان تهران به تدریج گزیده مقالاتی را در این زمینه منتشر می نماید .

1-اگر در دهه پنجم عمر خود و یا بالاتر هستید، حتما قبل از حضور در پیست های اسکی، نسبت به ارزیابی سیستم قلبی، عروقی خود و ارزیابی های مرتبط با وضعیت جسمانی(فشار خون، آزمایشات پایه پزشکی، فعالیت قلب)، با پزشک مشورت فرمائید.
2-نسبت به بازبینی لوازم اسکی و تنظیمات مجدد آن، حتما از کارشناسان مربوطه(Boot Fitters) راهنمایی های لازم را اخذ نمایید. امیدواریم لوازم اسکی شما در شرایط مناسبی در فاصله زمانی بین دو فصل اسکی نگهداری شده باشند.
3-شاخص توده بدنی خود را با شاخص توده بدنی در فصل اسکی قبل، مقایسه نمایید. اگر دچار اضافه وزن شده اید در صدد کاهش مقدار وزن افزایش یافته بر آیید. اضافه وزن بر عدم تعادل و خستگی زود هنگام شما بهنگام اسکی کردن می افزاید.
4-آمادگی جسمانی خود را ارزیابی کنید. امیدواریم در شروع فصل جدید اسکی، نسبت به روز پایانی فصل گذشته، آمادگی جسمانی شما افزایش یافته باشد و یا حداقل از تغییری برخوردار نشده باشد. داشتن تعادل دینامیک، یکی از رموز پیشرفت در اسکی و بکار بستن تکنیک ها است، برای داشتن تعادل لازم بهنگام اسکی کردن، عضلات عرضی شکم و کف لگن (که عهده دار نگهداری اندام های داخلی بدن فرد اسکی باز هستند) را تقویت کنید. از دیگر عضلات مهم می توان به عضله سرینی بزرگ، عضله چهار سر در جلوی ران و عضله همسترینگ در پشت ران اشاره کرد. توجه فرمایید که در اسکی مدرن شروع حرکات تکنیکی در اسکی بازان (مخصوصا آلپاین) از مچ و پا شروع می شود، لذا تقویت عضلات پا همانند عضله پرونئوس لونگوس (ماهیچه نازک نی بلند) وتیبیالیس(درشت نی)و تقویت مچ پا، نقشی ارزنده در بهبود حرکات اسکی بازان خواهند داشت.

5-سعی در کنترل احساسات و هیجانات خود در اولین مواجهه حضوری با برف داشته باشید. روزهای زیادی برای اسکی کردن در فصل جدید پیش روی شما خواهد بود، توجه داشته باشید که در اکثر موارد آمار صدمات جسمانی در روزهای آغازین فصل جدید، بمراتب بیشتر از ایام دیگر فصل اسکی است.
6-شما می بایست از قدرت عضلانی و اسکلتی خوبی بهره مند باشید، برنامه تغذیه ای مناسبی را شامل گروه های غذایی اصلی و ریز مغذی ها برای برخورداری از توان جسمانی لازم در اسکی، برای خود در نظر بگیرید. اطلاعات تغذیه ای خود را بالا برده و به سبک تغذیه ای بهتری دست پیدا کنید. با توجه به شیوع بسیار بالای کمبود ویتامین D3 در ایرانیان و نتایج آن در کاهش کلسیم استخوان و ایجاد مشکلاتی نظیر: پوکی و نرمی استخوان، دردهای استخوانی، عضلانی و ...لازم است هر فرد ایرانی در هر ماه از یک کپسول ژلاتینی( 50000 واحدی)از ویتامین یاد شده برای برخورداری از جذب مناسب کلسیم رژیم غذایی استفاده نماید(توصیه وزرات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی).می توانید از پزشک خود راهنمایی های لازم را در خصوص چگونگی مصرف ویتامین D3 دریافت نمایید. ضمنا به میزان دریافت روزانه کلسیم خود توجه نمایید، برای تامین کلسیم مورد نیاز روزانه، شما نیاز به 3 واحد لبنیات دارید. اگر از لبنیات استفاده نمی کنید برای دریافت قرص های کلسیم با پزشک خود مشاوره نمایید.

7-با علائم کوه گرفتگی در ارتفاعات آشنا شوید. به سردرد، بی خوابی و از دست دادن اشتهاء در ارتفاعات توجه داشته باشید.از نوشیدنی مناسب کوهستان استفاده کنید. نوشیدنی کوهستان می بایست تا حدی اسیدی بوده تا از افزایش حالت قلیایی خون جلوگیری نماید. برای تامین این منظور می توانید از ترکیب :آب(برطرف کننده کم آبی) به همراه کمی آب لیمو(برای ایجاد حالت اسیدی) و قند ساده (برای تامین انرژی سریع الوصول) به همراه کمی عرق نعناع(برای جلوگیری از نفخ) استفاده کنید.
8-کاهش آب بدن یکی از بزرگترین مشکلات اسکی بازان است که خارج از مشکلات زود هنگام خود، می تواند در توانایی اسکی بازان در طول فصل اسکی تاثیر نامطلوب بگذارد. قبل از بروز تشنگی بهنگام اسکی کردن، آب بنوشید و در حین اسکی نیز با خود آب همراه داشته باشید.

9-اگر از مشکل جسمانی خاصی همانند: آسم، فشار خون بالا، دیابت، سردرد های میگرنی و ... رنج می برید، حتما با پزشک مشاوره داشته باشید.
10-بهنگام اسکی کردن از پوشش مناسب برای پیشگیری از سرما زدگی برخوردار باشید. اطلاعات خود را در خصوص علائم سرما زدگی و چگونگی پیشگیری از آن بالا ببرید.

دکتر محمد موحدی
مربی رسمی فدراسیون اسکی و رئیس کمیته تحقیقات و پژوهش هیئت اسکی استان تهران

تاريخ  ارسال:دوشنبه 11 آبان 1394 - 20:09

کد:27010-1403



گزارش تصويري

 کليه حقوق خبری و تصويری سايت متعلق به هيئت اسكي استان تهران می باشد.